fredag 20 januari 2012

Tankar kring en lärplattforms "liv och lustar"

Ständigt får skolan klagomål från studenterna kring uppbyggnaden av vår lärplattform. Vi använder oss av Ping-Pong. Studenterna anser att det är svårt att hitta i den. Känner ni igen detta klagomål? Det finns många fördelar med denna lärplattform som är en webbaserad undervisningsmiljö som möjliggör att studenter och lärare kan kommunicera och dela material med varandra. Studenterna ges genom detta en bättre förutsättning och möjlighet till att delta på samma villkor (Alley (2004. En bra uppbyggd lärplattformen kan hjälpa till att göra studierna mer effektiva men det är inte den perfekta lösningen för alla. ”It should be reminded that it is the use of technology rather than technology itself that is of importance. How people learn can never be reduced to a specific technology or method.” (Hrastinski, s 37, 2007) Det gäller att tänka till vid uppbyggnaden av en lärplattform så att studenterna får på ett enkelt och överskådligt sätt de förutsättningar som behövs för att klara sig genom alla studieåren vid högskolan. Därför tycker jag att vi ständigt, tillsammans med Ping-Pong, försöker att arbeta med att tydliggöra plattformens uppbyggnad/struktur. För en del studenter, tror jag, kan också plattformen i sig ställa till det eftersom de inte riktigt behärskar verktyget. Och det tror jag personligen kan vara orsaken till till studenternas klagan ... Vad har ni för erfarenhet kring detta? REFERENSER Ally, M. (2004). Foundations of educational theory for online learning. I: Theory and Practice of Online Learning. Athabasca University. Hrastinski, S. (2007). Participating in Synchronous Online Education. Lunds Universitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar