onsdag 25 januari 2012

"Slutet" närmar sig ...

Jag har tillsammans med min studiekamrat lämnat in vår gemensamma projektplan. Vi är näturligtvis förberedda med att få revidera denna, men det är ändå skönt att närma sig "slutet". Detta "slut" kan också ses som en början, det vill säga en början att försöka "flyga" själv bland alla IKT-verktyg som pedagogskt stöd i vår undervisning på en högskola. Jag har under studietiden gjort många iakktagelser, men framförallt fastnat i reflektionen över hur svårt det är att finna tillförlitlig information på Internet. Detta är något som jag upplever att våra studenter också tycker. Fakta eller information som hittas via internet antas vara korrekt om sidan ser någonlunda professionell ut. Gång på gång upptäcker jag detta i studenternas arbeten, detta till trots all undervisning som ges kring källkritik. Digital kompetens och lärande belyser bland annat källkritik och informationssökning och lärorika övningar finns i detta. Vikten av att kunna söka information och värdera trovärdigheten i den fakta man funnit är oerhört viktigt men också svårt. Vad är er erfarenhet av studenters/elevers kunskap gällande källkritik? Klarar de av att se skillnaden mellan fakta och fakta, och vilken fakta man kan förlita sig på? Men också vilken fakta man inte kan lita på och hur man ska förhålla sig till den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar