fredag 2 december 2011

Bloggars användbarhet för reflektion i VFU

När vi reflekterar betrakta vi oss själv utifrån - ett utifrån perspektiv. Reflektionen kan ge oss kännedom om egna attityder, värderingar och känslor. Denna kunskap blir därmed ett hjälpmedel i det praktiska arbetet (Bie, 2009). Reflektion kan också vara ett medel för att utveckla en profession och en brygga mellan våra tidigare erfarenheter och vår vilja att utveckla dessa (Tveiten, 2003). Genom att reflektera blir vår erfarenheter till kunskap och samband mellan orsak och verkan synliga. Detta i sin tur kan leda till ett mer medvetet handlande (Bjørk & Skancke Bjerknes, 2003). Inom sjuksköterskeprogrammet är reflektion en erkänd och välanvänd metod för att binda samman teori och praktisk tillämpning. Genom reflektion kan studenten få insikt i de kunskaper han eller hon redan har och vilka kunskaper som behövs för att kunna genomföra en uppgift (Tveiten, 2003). Genom att låta studenter, på VFU, blogga kring sina erfarenheter, upplevelser och nyvunna kunskaper kan vi visa studenterna att de inte är ensamma med deras reflektioner och känslor kring det de varit med om. Studenter och kurledare kan via bloggen därmed mötas för att diskutera, stödja och inspirera varandra i studenternas beskrivna relektioner. Detta som en del i lärandeprocessen. Vad tror ni andra om detta? Vad är er erfarenhet kring en reflektionsblogg , som naturligtvis är slutet inom en kurs. Kan det vara ett användbart pedagogiskt verktyg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar