fredag 28 oktober 2011

Reserapport; Nkinga, Tanzania

Efter en låååång resa landar vi, jag och min kollega, äntligen i Shinjanga flygplats. Tre timmars bilfärd från Nkinga, som var vårt slutmål för resan.
Framme vid Nkinga Hospital´s entré.
Bild från Nkinga Nursing School´s datasal. Tillgång till Internet = Nej. Tillgång till Intranät = ??? What´s that? Hm, kanske lite svårt att starta upp en webbaserad handledarkurs i dagsläget. Jag får nog tänka om i min iver att använda mina nyfunna kunskaper från denna kurs. Mina funderingar i ämnet webkurs rör istället frågan om man kanske söka bidrag till skolan för att få tillgång till internet... Har ni någon idé till hur man kan söka pengar eller utrustning till inkoppling av internet för dessa studenter så får ni mer än gärna höra av er till mig :-)
Ett kort marknadsbesök i vårt annars så späckade schema hanns med för att köpa lite afrikanska tyger. Jag, Margareta, står till vänster i bilden. Till höger om mig står den fantastiska Margareta Edin, kallad Mama Maggan av befolkningen i Nkinga. Maggan är en fantastisk kvinna som vigt sitt liv för att driva sjukhuset i Nkinga, men också för att hjälpa befokningen som bor runt om byn. I mina ögon är hon en riktig hjältinna som hjälper många människor att överleva trots fattgdom och sjukdomas, vi i Sverige aldrig hört talas om.
Sist men inte minst; lite naturbilder från det vackra landet Tanzania. Asente (=tack) till alla fantastiska människor jag mötte under min resa. "Ingen nämnd=ingen glömd". Jag åker mer än gärna tillbaka. Tillbaka i verkligheten och vardagen i Sverige i all sin höstliga prakt. Nu är det dax att återuppta studierna. Har börjat ta mig an att skriva min projektplan eftersom mitt problemområde redan är "spikat i mitt huvud", bildligt talat, alltså ingen huvudvärk här inte :-) // Margareta

3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Spännande att få läsa om din resa. I kapitel 3 i Education for a Digital World står det bl a om den "digitala klyftan". Det är ett problem för många afrikanska länder och en utmaning för världen. Jag önskar dig lycka med att söka pengar för att hjälpa skolan med internetuppkoppling.
    Mari

    SvaraRadera
  2. Hej Mari
    Tack för ditt inlägg innehållandes ett bra tips på referens! Jag ska genast läsa kapitlet. För det är exakt så jag upplevde det, en "digital klyfta". Det är svårt att göra snabba förändringar i länder som styrs av ledare som förser sig av landets rikedomar, dvs även en "ekonomisk klyfta". Så visst finns att göra för oss från väst om vi vill ...
    Margareta :-)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt Margareta!
    Hoppas verkligen att vi kan bidra med med något till dem som vi samverkar med! Sen vet man inte hur det skulle påverka dem. Vi i väst har ju en bild av att allt vi har är toppen även för andra. Men det skulle öppna en kommunikationsväg mellan oss för erfarenhetsutbyte som jag skulle se som värdefullt.

    SvaraRadera