måndag 3 oktober 2011

Framtidens skola i cyber space?

I boken "unga nätkulturer" (2007)siar Dahlbom om att det i framtiden inte kommer att finnas byggnader som kallas skola. Kanske har han rätt, kanske inte, det får ju framtiden visa. Det viktiga i detta resonemang är kanske inte om själva byggnaderna kommer att finna eller ej, utan att det vi idag kallar skola kommer att se annorlunda ut. Det vill säga att de flesta utbildningar kommer att ske via olika lärplattformar inom den digitala världen, cyber space. Egentligen är ju inte detta något nytt inom den pedagogiska världen, se på Australien som i massor av år har utbildat unga människor runt om i den stora kontinenten, i alla åldrar, via tidigare com-radio och idag via olika typer av webbmiljöer. Lärare där har under lång tid samlat på sig pedagogiska erfarenheter och har därför mycket kunskap i att lära på distans. Har någon av er kanske erfarenhet av undervisning i Australien? I dagarna är jag på väg till Tanzanias nordvästra del, närmare bestämt Nkinga, för att eventuellt starta upp en handledarutbildning för Tanzanianska sjuksköterskor på distans från Sverige. Jag måste först och främst studera deras digitala möjligheter för att se om detta kan bli genomförbart. Förmodligen kommer vissa moment genomföras via Adobe Connect. Det ska bli en spännande resa med upplevelser som jag är övertygad om att jag aldrig kommer att glömma. En reserapport kommer, jag lovar :-) Har ni funderat

2 kommentarer:

  1. Du har skrivit ett mycket intressant inlägg om hur det kan se ut i framtidens skola. För drygt ett år sedan lyssnade jag på Bo Dahlbom, där han kullkastade mycket av hur dagens skola ser ut och att det är nödvändigt att vi tänker om. Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av undervisning i Australien. Jag vet bara att både Australien och Nya Zeeland har fått uppmärksamhet när det gäller skolutveckling.
    Så fantastiskt spännande att få vara med och starta upp handledarutbildning i Tanzania. Det ska bli mycket intressant och kul att läsa mer om. Har du några funderingar om hur du ska kunna följa dina elever? Tänker du låta dem blogga, använda filmkamera?

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för ditt trevliga inlägg Agneta.
    Tyvärr blir inte allt så som man tänkt sig. Så blir nog fallet men min plan att starta en handledarutbildning via web i Nkinga, Tanzania. När jag kom dit (vg se mitt inlägg ang reseberättelse) hade skolan ingen internetuppkoppling för studenterna. Tjii fick jag. Nu väl hemma har jag inte gett upp mina tankar om denna utbildnings start, tvärt om, jag har börjat fundera på andra vägar till kommunikation tills vidare. Jag hoppas bara tekniken i landet kunde utvecklas lite snabbare för den lokala befolkningen ...
    Allt gott!
    Margareta

    SvaraRadera