söndag 2 oktober 2011

Fria eller fälla – det är frågan

Varje år rapporteras till Högskoleverket (HSV, 2011) och Sveriges högskolors disciplinnämnder studenters fusk genom plagiering av uppsatser, hemskrivningar och rapporter. Det här är ett allvarligt problem på högskolor och universitet och enligt Högskoleverket (2011) ökar detta problem i omfattning främst på grund av förbättrade möjligheter att sprida och hämta utbildningsrelaterat material via Internet. Men är det så att studenter blir oärligare eller är det så att det i de allra flesta fall handlar om okunskap? Jag kan på ett sätt förstå att det är lätt att som student frestas att försöka ta genvägar och därför väljer att plagiera texter, även om detta inte var avsikten vid uppsatsens start. ”Det är bättre att fria än att fälla förrän motsatsen är bevisad”, som det uttrycks inom rättsväsendet och jag håller med innebörden av detta ordspråk därför har jag valt att inte på plagiat som fusk. Lunds Universitet (LU, 2011) har valt att kalla detta för akademisk hederlighet (Bexell, 2007). Tack vare att olika universitet och högskolor använder sig av plagiatkontrolleringsprogram såsom URKUND (2008-2011) eller Genuin Text, tror jag avskräcker de allra flesta studenter till att ens tänka tanken på att vilja försöka att fuska. Detta är något som bekräftas av en rapport från HSV (2010) som rapporterar en nedgång av inrapporterade fall på cirka tretton procent, vilket jag tycker låter mycket bra. Det som skrämmer mig nu är det rykte jag hört om att studenter i Sverige betalar studenter i de Baltiska länderna för att skriva examensarbetet åt dem. Om detta skrämmande rykte visar sig vara sant blir jag mörkrädd. Hur kan jag som ansvarig och examinator kunna kontrollera att en så kallad spökskrivare använts? Plagiat, akademisk ohederlighet eller kort och gott fusk, hur ser ni på detta problem? Vad har ni för erfarenheter av detta problem? REFERNSER Bexell, G. (2007) Akademisk hederlighet [Video fil]. Hämtad 1 oktober, 2011, från: http://www.youtube.com/watch?v=s8LdX6jxd1k&feature=player_embedded Högskoleverket (HSV), (2011). Förebyggande insatser viktigaste arbetet med att stoppa fusket. Hämtad den 2 oktober, 2011, från: http://www.hsv.se/publikationerarkiv/pressmeddelanden/2011/forebyggandeinsatserviktigastiarbetetforattstoppafusket.5.501445b132726fd60d8000748.html Högskoleverket (HSV), (2010). Färre fuskärenden på högskolorna. Hämtad den 2 oktober, 2011, från: http://www.hsv.se/publikationerarkiv/pressmeddelanden/2010/farrefuskarendenpahogskolorna.5.5549c4e7128dece8c6280001465.html Lunds Universitet (LU). Akademisk hederlighet. (Senast uppdaterad: 2011-07-11) Hämtad 1 oktober, 2011, från: http://www.lub.lu.se/laeranderesurser/akademisk-hederlighet.html URKUND (2008-2011). URKUNDs plagiathandbok. PrioInfo. Hämtad 2 oktober 2011, från: http://www.urkund.se/SE/documents/Urkunds_plagiathandbok.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar