tisdag 21 februari 2012

Undervisningens sammanhang


”Varför låter vi våra barn och ungdomar gå i skolan? För att de ska lära sig att läsa, skriva och räkna. För att de ska lära sig något om världen vi lever i, både om naturen och om samhället och dess historia. För att de ska kunna ta aktiv och konstruktiv del i samhällslivet när de har växt upp. Idealt sett: för att de ska få sammanhang.
Det gäller alltså att vara väldigt klar över vad det är i det gamla och beprövade, som verkligen är värdefullt och hur detta kan användas för att ge sammanhang åt det som är nytt.”
 ur boken Digitalis filosofi, människor, modeller och maskiner” (2009) av Simon Winter och Per Johansson;.SE:s förlag
Fler och fler mänskliga relationer förmedlas numera av datorer. Frågan är om datorerna förstår oss? Förstår vi, människor, vad datorerna gör i sociala nätverk?
Vad händer med oss när vi ”umgås” och ”träffas” via datorer och mobiler?
Vem är din vän på nätet?
Ändras vår identitet när vi behöver sköta om den på Internet?
Vad anser ni???

2 kommentarer:

  1. Intressanta frågeställningar! Jag tror att diskussionen inte bara ska handla om själva tekniken utan snarare om konsekvenser av dess användning för oss som personer, för mänskliga relationer och för vårt läraruppdrag. Det är viktigt att ha ett kritiskt förhållningssätt och lägga ett etiskt perspektiv i diskussionen. Alla frågor som du ställer skulle vi kunna diskutera med våra elever och tillsammans komma fram till några svar.

    Betydelsen av kontext och kultur är en viktig aspekt i inlärningen. Att vara delaktig i den virtuella kontexten där ungdomar befinner sig kan vara en bra början att motivera dem. Att kunskapen utvecklas i ett socialt sammanhang är en annan aspekt att ta hänsyn till. Om vi använder de digitala redskapen för att uppmuntra gemenskap i en virtuell miljö, kan det kanske också få konsekvenser i den fysiska miljön. Det är kanske värd att prova?

    SvaraRadera
  2. Tack Violeta för Ditt intressanta inlägg.
    Dina synpunkter är kloka och värdefulla, och jag delar dessa. Jag håller framförallt med dig om att mina frågeställningar kan med fördel diskuteras med studenterna, det är nog också där denna diskussion ska hållas.
    Tack!
    Margareta

    SvaraRadera