fredag 16 september 2011

Framtidens lärande

Kommer ni ihåg när man som förstaklassare på -70-talet fick uppgiften av sin söta fröken (tänk, då var alla frönar söta ... var tog dom lärarna vägen? Ha-ha!)att fundera över och skriva ner hur år 2000 skulle se ut. De flesta av oss elever skrev fantasifulla berättelser om flygande bilar ocsemesterresor till månen. Och hur blev det? Ja, min bil flyger fram iblan då jag trycker på gasen men inte uppåt och någon resa till monen har jag ännu inte gjort fast jag önskade så starkt. Hur kommer farmtidens skola att se ut undrar jag nu nyfiket. Visst går tekniken inom skola och universitet fort framåt men jag tror inte fem till tio år framåt kommer att revolutionera så mycket för lärandeprocessen och studenterna. Däremot tror jag på att vi går mot en icke fysisk lärarledd undervisning, det vill säga katedrala föreläsningar och klassrumsseminarium kommer att försvinna i alla fall när det gäller högskola och universitet. Antalet studenter i varje klass ökar men de är sällan fysiskt samlade på samma gång, vilket i framtiden medför att klassrummen kommer att stå tomma enligt det exempel som gavs i You Tub klippet av Wesch (2007). När jag kikar i min spåkula angående framtiden skola så ser jag endast virtuella skolor med något hus där skolans server är förlagd. Vad ser ni i era "spåkulor" angående framtidens skolor? Rollen som lärare håller också på att förändras och nya former att undervisa på utvecklas (Hansson, 2007). Som lärare har man inte längre "huvudrollen" och man är inte längre ”stjärnan i klassrummet” utan lärarrollen är mer som en vägvisare inom kunskapens äpple föratt hjälper studenten mot ett studentaktiverande och självstyrt lärande. Nu är det studenten som ska ha "huvudrollen" och vara ”stjärnan” i lärandeprocessen, vilket jag personligen anser är en riktig väg in i framtidens lärande. Dock saknar jag den fysiska kontakten med mina studenter. Vad anser ni om framtidens lärare? Vilken roll bör man ha för att lyckas stimulera studenten till att vara aktiva och själv styrs sitt lärande?

1 kommentar:

  1. Nej, nu är man inte längre ensam stjärna på scenen. Det är ett riktigt pedagogikst grepp anser jag eftersom utbildar sjuksköterskor som ska leda patienten till hälsa på patientens villkor.

    SvaraRadera