fredag 3 februari 2012

Funderar på att "leva" vidare

Nu är kursen jag gått under hösten ännu närmare sitt avslut. Jag är godkänd i både den muntliga och den skriftliga uppgiften nr 3. Det känns skönt att ha dessa uppgifter avklarade. Nu återstår den "sista" bloggen (nr 20). Det har varit en rolig, otroligt stimulerande och intressant kurs som a´det varmaste kan rekommenderas. Kursen innehåller mycket matnyttig kunskap för oss som arbetar inom skolans värld, men som också vill hänga med i den tekniska utvecklingen. Det som är det roliga i kursen är att allt som ingår i kursen testas och genomförs även praktiskt. Nackdelen är att datorn inte uppför sig som den gjorde tidigare ... Skolans IT-tekniker river sig i håret och undrar vad jag gjort med min dator eftersom inga program fungerar som de borde ... :-) Så till min stora fundering; Ska min blogg få ha ett liv efter "detta"? Att blogga tar tid, har jag den tiden? Att blogga kräver också inspiration, fantasi och kreativitet för att hålla de läsare man lyckats lura till sig kvar ... Har jag den förmågan? HM! och ännu ett HM! till ... :-) Kanske jag skulle ta och göra ett litet försök ... ändå?! :-) Hur gör ni för att finna tid, kraft, inspiration och etc för att hålla igång er blogg? Jag har läst boken "Publicistiska arbetssätt i skolan" av Åkerlund. En inspirerande bok om man vill fördjupa sig inom just publicistiska arbetssätt så som titeln anger. Den innehåller bland annat olika exempel på pedagogiska verktyg som den intresserade kan använda i sitt utövande. Jag fascineras ofta av att se studenternas utveckling och vill gärna inspiras till ett ständigt förändrat arbetssätt för att också själv utvecklas tillsammans med mina studenter. Åkerlund har i sin bok gjort en hel lista där man kan se de olika fördelarna med ett publicerande arbetssätt. Vad har ni för erfarenheter inom ett publicerande arbetssätt? REFERENS: Dan Åkerlund, Publicistiska arbetssätt i skolan, Publicistiskt arbetssätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar