tisdag 6 september 2011

Kursuppgift "Dela videofiler"


Att använda sig av liknande videofil, enligt klippet från YouTube här ovanför, för nya studenter inför kursstart kan vara användbart. Jag tänker mig då att studenter på skolan på olika nivåer och kursprogram får kort berätta vad de tycker om att vara student vid skolan men också ge tips och råd till blivande studenter. Jag tror att videfiler som innehåller studenternas egna ord och berättelser om studielivet vid skolan kan höja värdet ännu mera på skolans hemsida, eller rättare sagt göra hemsidan ännu mera "levande" och tilltalande för eventuellt blivande studenter. Studenterna i videoklippen kan ses som de blivande studenternas "vänner". Det blir också ett mer personligt välkomnande till de nya studenterna, anser jag.

Angående ämnesområdet "vänskap på internet" diskuterar Winter & Johansson i sin bok "Digitalis filosofi, människor, modeller och maskiner" (2009). De menar att de sociala nätverkssystem som nu används, såsom exempelvis Fa­cebook, Twitter eller Myspace ännu har inte de möjligheterna till riktig vänskap eftersom de inte är sam­manlänkade med våra andra vardagliga aktiviteter, så att vi skulle kunna få den sortens vänskapsrelationer som är knutna till vardagsaktiviteter. De menar att Facebook är ett verktyg som används för att organisera grupper för gemensamma aktiviteter, men själva aktiviteten hålls sedan utanför systemet.
Jag vet inte om jag håller med dem i deras resonemang eftersom jag allför ofta i Facebook ser inlägga som "äter frukost!, "går ut med hunden" och "är straxt tillbaka, talar i telefonen".


Vad anser ni andra om värdet av  "vänskap" på internets olika forum? med tanke på Winter & Johanssons resonemang kring "riktig vänskap". Vad är "riktig vänskap" på internet? Skiljer den sig från "real life"? Och i så fall hur då?

Blogg on på er alla bloggvänner :-)

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att genom att dela videofilmer om sig sjäv/sin skola m.m. gör man ett mycket mer personligt "reklaminslag". Det är mycket användbart på skolors hemsidor för att intressera föräldrar och andra elever/lärare.

    Ja, vänner på internet! Det finns många tankar kring dessa vänskapsforum. Jag håller med dig om att verktygen mestadels används för att dela med sig av sina egna aktiviteter och inte så mycket för att organisera grupper/aktiviteter som det nämns i boken. Jag reagerade också på det när jag läste den.

    SvaraRadera
  2. Hej Lina
    Tack för dina kloka kommentarer.
    Man får lära sig mycket "matnyttigt" i denna kurs, men jag tror att man måste fundera lite extra över alla de digitala verktygens pedagogiska användbarhet utifrån den undervisningsnivå ens egen undervisning berör. Och sedan försöka anpassa den. Eller vad tror du? Jag tänker att i vissa åldersgrupper är kompisar och mode viktigast, i en annan åldersgrupp är det utbildningsämnet som fångar studenterna intresse. Håller du med mig?

    Vänligen
    Frk Westerbotn :-)

    SvaraRadera